Monday, September 2, 2013

10 Cara Tingkatkan Metabolisme

Metabolisma merupakan cara tubuh membakar semua kalori makanan yang dimakan. Ia adalah proses kompleks yang melibatkan reaksi kimia di dalam tubuh bagi emmastikan organ-organ dalaman berfungsi dengan baik.Kadar metabolisma pula ukuran kelajuan tubuh membakar kalori.

Faktor jantina, ketinggian berat, umur, genetik, gaya hidup dan komposit tubuh mempengaruhi metabolisma kita. Metabolisma ini memainkan peranan yang penting dalam pengawalan berat badan - lebih tinggi metabolisma, lebih banyak kalori yang mampu dibakar dan rendah risiko untuk berat badan naik.

10 tips untuk meningkatkan metabolisma di samping mengekalkan berat badan ideal::

Ambil Banyak Protein ~
Protein memilik kesan 'thermic' yang tinggi. Tubuh akan membakar lebih banyak kalori untuk mencernakan sumber ini.
SARANAN :: ~ Masukkan sumber protein yang tidak berlemak dalamsetiap hidangan. Makan antara lima hingga enam sajian kecil setiap hari dengan memasukkan protein yang tidak berlemak dari sumber seperti keju rendah lemak, kekacang, ayam, ikan atau emntega kacang. Ini adalah cara terbaik untuk meningkatkan metabolisma sekaligus memberi rasa kenyang yang lebih lama sepanjang hari. Memakan bar tenaga (energy bar) adalah cara yang baik untuk mendapatkan tenaga segera. Antara bahan-bahannya ialah mentega kacang, kekacang dan buah-buahan kering - yang mampu memberikan protein dan serat yang tinggi.

# Minum Teh Hijau ~
Singkirkan makanan berkalori tinggi seperti kordial buah-buahan dan minuman berkarbonat di dalam senarai minuman anda. Minuman seperti ini bukan sahaja membuatkan anda kembung dan keletihan tetapi juga melemahkan anda. Minum teh hijau cara yang efektif untuk emndapatkan EGCG (epigallocatechin gallate), iaitu bahan yang dikenal pasti sebagai dapat meningkatkan metabolisme. Minum enam hingga lapan cawan teh hijau sehari boleh meningkatkan metabolisma anda.

# Jangan Takut dengan Peralatan Gim ~
Pergilah ke gim dan gunakan segala peralatan kecergasan yang ada. Peralatan-peralatan ini bagus untuk mebentuk otot agar tidak mengumpul lemak serta membantu meningkatkan metabolisma. Tambahan, ia membantu memupuk tabiat yang baik serta konsistensi dalam menjalani progaram senaman dan kecergasan.

# Ambil Omega-3 ~
Ikan seperti ikan salmon, tuna, sardin dan makarel mengandungi omega-3 yang tinggi serta kaya protein dan lemak-lemak sihat. Omega-3 ini membantu menjadikan metabolisma anda lebih efisien, melambatkan proses pencernaan dan mengelakkan rasa lapar.

# Gunakan Minyak Zaitun / Minyak Kelapa Dara ~
Percaya atau tidak, sesetengah jenis minyak amat baik dalam penurunan berat badan. Minyak zaitun dan minyak kelapa dara contohnya mengandungi lemak sihat di dalamnya yang boleh memicu metabolisma dan membantu tubuh membakar lebih banyak lemak.

# Kurangkan Karbohidrat ~
Jauhi makanan yang diproses, mengandungi  gula yang tinggi, makanan ringan termasuklah jus buah-buahan. Sebaliknya, ambil lebih banyak protein yang mana ia boleh meningkatkan metabolisma anda sebanyak 30peratus dalam tempoh 12jam. karbohidrat dan lemak pula hanya meningkatkan emtabolisma anda sebanyak 4peratus dalam tempoh kurang dari sejam. Jangan lupa tentang serat! Serat mengikat lemak metabolisma dan menyingkirkan is dari tubuh.

# Detoksifikasi Tubuh ~
Detoksifikasi adalah cara yang efektif untuk menyingkirkan toksin-toksin yang terkumpul di dalam sistem tubuh, meningkatkan metabolisma seterusnya memelihara kesihatan secara menyeluruh. Jauhi diet detoks yang ekstrem yang boleh memudaratkan kesihatan.

# Minum Banyak Air ~
Air bagus untuk tubuh seperti mana minuman kesihatan yang lain. Minum banyak air kerana tubuh yang dehidrasi melambatkan metabolisma serta membuat rasa lapar dan lembap. Gantikan minuman ringan anda dengan teh hijau. Ia memberikan anda tenaga yang banyak tanpa membuatkan anda lemah.

# Minum Air bersama Lemon / Limau Nipis ~
Minumlah air suam dengan campuran sebiji atau setengah biji jus lemon di dalamnya bersama serat. Terdapat enzim pencernaan di dalaam lemon, dan ditambah dengan serat, ia akan meningkatkan metabolisma selain melancarkan sistem pencernaan. Apa-apa sahaja yang anda makan kemudiannya akan lebih mudah untuk dicerna.

# Makan Sajian yang Kecil Tetapi Kerap ~
Tip ini sentiasa disarankan. Makan dalam kuantiti yang kecil, tetapi kerap setiap hari akan membantu pembakaran lemak dengan lebih banyak.

**sumber:Minggu Wanita Bil. 1539

Based on artikel kt atas ni, ade bbrp poinT yg saya dh highlightkn dgn kaler pink tu.. ianya sama dgn apa yg terkandung dlm set kurus Shaklee yg lengkap iaitu

  • Ambil banyak protein ~ samaada ESP @ Cinch Shake ~ ia memberikan anda rasa kenyang kerana ia adalah protein. 
  • Minum teh hijau ~ Shaklee tidak emmpunyai teh hijau.. namun Cinch Energy Tea tidak kurang hebatnya krn mengandungi ekstrak 4 jenis teh yang juga berfungsi untuk meningkatkan metabolisma juga memberi tenaga dlm masa yg sama. 
  • Ambil Omega 3 ~ Omega Guard Shaklee merupakan satu-satunya minyak ikan omega-3 paling tulen, lengkap dengan 7 jenis asid lemak omega 3 semulajadi termasuk EPA, DHA dan ALA. 
  • Detoksifikasi ~ pengambilan Alfalfa Shaklee yang terkenal sbg agen detoks
  • Minum banyak air ~ ya! dlm apa jua yg kita lakukan.. dlm pengambilan supplemen untuk apa jua tujuan terutama dalam menurunkan berat badan, pengambilan air yg BANYAK sgt penting. 
Konsep :: Detox ~ Bakar ~ Bina Otot

Cinch Energy Tea.. alternatif untuk Green Tea


Salam Kasih Mesra, 
NIZA {915474}
013 - 584 9326
khaireen1908@gmail.com


No comments:

Post a Comment

tanya ape2 je.. saya sedia membantu..